Scenariu dezastruos pentru Dacia: ce se va întâmpla cu industria auto în 2020
Dacia, la fel ca alți producători auto, traversează un an extrem de dificil pentru că pandemia de coronavirus a dat planurile tuturor peste cap. De la specialiști vin acum cele mai negre scenarii.
Piața auto se pregătește de un an dezastruos și posibil ca impactul să fie mai dur în cazul producătorilor mici ca Dacia. Specialiștii vin cu scenarii sumbre și vorbesc despre cea mai mare scădere din istorie. Datele Asociației Constructorilor Europeni de Automobile – ACEA – dau fiori.
Aceștia susțin că scăderea vânzărilor pe piața auto va fi anul acesta de 25%. Estimările schimbă radical prognozele de dinaintea pandemiei.
An dezastruos pentru Dacia și alți constructori auto
Anul trecut, când piața n-a avut probleme, s-au vândut nu mai puțin de 12,8 milioane de mașini la nivel european, potrivit ACEA. Pentru anul acesta, însă, previziunile sunt sumbre și nu se vor mai vinde mai mult de 9,6 milioane de unități. E o scădere, așa cum spuneam, de 25%.
Între martie și luna mai, practic vârful pandemiei la nivel european, scăderea a fost de 41,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. A fost și perioada în care multe uzine au oprit producția și și-au trimis angajații în șomaj tehnic, așa cum au făcut și Dacia și Ford în România.
„ACEA își păstrează speranța ca acest scenariu dramatic poate fi temperat prin măsuri rapide și puternice de Uniunea Europeană și de guvernele naționale. Dat fiind colapsul fără precedent în vânzări până la acest moment, subvențiile de achiziție și schemele de reduceri sunt urgent solicitate de-a lungul UE pentru a crea atât de mult necesara cerere pentru mașini noi. În interesul industriei noastre și al economiei extinse a UE, cerem un necesar suport politic și economic – ambele la nivelul UE și al statelor membre deopotrivă – astfel încât să limiteze distrugerile asupra producției și al ocupării forței de muncă în lunile care vin”, spune Eric-Mark Huitema, director general ACEA.
De precizat că, la începutul anului, specialiștii estimau o scădere a pieței de doar două procente, cauzată în special de normele privind poluarea. Prognoza, așadar, a fost înrăutățită de peste 10 ori din cauza pandemiei de coronavirus. Industria auto europeană oferă 13,8 milioane de locuri de muncă, direct și indirect, echivalentul a 6,1% din totalul joburilor din UE, din care 3,5 milioane sunt direct în activitatea de producție a sectorului auto, potrivit datelor Asociației.
Cifra de afaceri a sectorului reprezintă 7% din PIB-ul UE.